کارگران از امنیت شغلی و حقوق مکفی برخوردار نیستند

سیده حمیده زرآبادی، نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی:

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تحقق رونق تولید و شکوفایی اقتصادی را در گرو حل مشکلات کارگران عنوان کرد.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با آرمان شهر گفت: استان قزوین با توجه به ظرفیت بالای خود در حوزه صنعت و فعالیت گسترده شهرک‌های صنعتی و صدها واحد تولیدی و صنعتی که برخی از آنها بهترین برندهای ملی به حساب می‌آیند، نیاز به نگاهی جدی، تخصصی و همراه با تعهد به این حوزه دارد.

تولید با کیفیت در گروه توجه با قشر کارگر

«سیده حمیده زرآبادی» گفت: کارگران به عنوان ستون فقرات تولید، نیاز به حمایتی مداوم و توجهی مستمر دارند و برای پیشرفت در تولید و شکوفایی صنعت باید بیش از پیش به این قشر توجه کرد.

وی افزود: امروزه کارگران برای رفع مشکلات خود به همت دولتمردان نیاز دارند. از این رو پیشنهاد می‌شود در جلسات با حضور دولتمردان حتما نماینده‌ای از سوی کارگران نیز حضور داشته باشد تا ضمن بیان مشکلات، برای حل آن‌ها تخصصی‌تر اقدام شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: زمانی که از اقتصاد مقاومتی و توجه به کالای ملی صحبت می‌شود، کارگران و جامعه کارگری از ارکان اصلی تحقق این سیاست‌ها هستند. وقتی گروهی از کارگران ما از امنیت شغلی، حقوق مکفی و حتی بیمه برخوردار نیستند، نباید توقع داشت فرآیند تولید با کیفیت و شکوفایی روبه‌رو باشد.

ضرورت فرهنگسازی و ارتقاء رفاه اجتماعی کارگران

زرآبادی تصریح کرد: در خصوص مسائل فرهنگی، آموزشی و درمانی که صحبت‌های بسیاری وجود دارد و متأسفانه خدمات ارائه ‌شده در این حوزه‌ها نه‌ تنها با پیشرفت همراه نیست، بلکه دچار سکون است و گاه پس‌رفت هم داشته است. وقتی در حوزه فرهنگی کاری صورت نگیرد و همه چیز با نگاهی کوتاه‌مدت و زودگذر مدیریت شود، فردا در جامعه آسیب‌های آن را مشاهده خواهیم کرد؛ زمانی که دیگر دیر شده است و فرصت‌ها را از دست داده‌ایم.

وی بیان می‌کند: اگرچه در استان ها خانه کارگر نسبت به معضلات و مشکلات کارگران دغدغه‌مند است اما حمایتی از آن صورت نمی‌گیرد و امروز تشکلات صنفی کارگران با پیگیری و تداوم در مطالبه‌گری‌های به‌حق کارگران می‌تواند نقشی سازنده در تسریع مشکلات و برطرف ساختن آن‌ها ایفا کنند. اما با توجه به این که در این بخش دچار ضعف هستیم بخشی از این کوتاهی متوجه خود کارگران می‌شود و بخش دیگری نیز به نبود حمایت و توجه به فعالیت‌های صنفی کارگران از سوی دولتمردان و مدیران باز می‌گردد.

تعدیل ، قراردادهای سفید امضاء ولایحه اصلاح قانون کار

زرآبادی با بیان این که «من همیشه خودم را در میان کارگران احساس می‌کنم» ادامه داد: درک معوقات دستمزد، قرارداد سفیدامضا، تعدیل از کار و نداشتن شغل خیلی  مهم  است. بارها در مجلس و جلسات مختلف به این مهم اشاره کرده‌ام که آیا مدیری بدون این که ۵ ماه حقوق دریافت کند، می‌تواند امور زندگی خود را بگذراند؟ حال این که ما کارگرانی در استان داریم که بیش از یک سال حقوق دریافت نکرده‌اند و این موضوع به هیچ عنوان قابل درک نیست. از طرفی متأسفانه برخی از مدیران فقط شعار می‌دهند و در عمل اقدامی نمی‌کنند.

عضو شورای اجرایی بین‌المجالس کشور در ادامه سخنانش گفت: عمده مشکلاتی که امروزه جامعه کارگری با آن مواجه است، بحث لایحه اصلاح قانون کار و ادغام بیمه‌ها با تأمین اجتماعی است. با این که در کمیسیون تلفیق حضور ندارم، پیگیر این مطالبات از نمایندگان حاضر در این کمیسیون هستم و نکات لازم را برای تحقق این امر به دیگرنمایندگان حاضر در کمیسیون تلفیق انتقال می‌دهم؛ حتی اگر لازم باشد مسائل را در صحن علنی به‌صورت تذکر و سؤال مطرح می‌کنم و در حال حاضر منتظر پاسخ از وزیران بهداشت و کار هستم.

وی در توضیح راهکارهای لازم عنوان می‌کند: باید اهداف و سازوکارهای اجرایی به سمتی باشد که شرایط معیشتی کارگران ارتقا پیدا کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در پایان سخنانش یادآوری کرد: در بخش خصوصی – که البته بعضی از روندهای خصوصی شدن از پایه دچار ایراد است – نیز مشکلات کارگری بسیاری مشاهده می‌شود و رفع این مشکلات چه در حوزه‌های دولتی و چه خصوصی نیاز به برنامه‌ای کلان و بلندمدت و اجرایی شدن برنامه‌ها دارد.

منبع خبر: 
پایگاه خبری و تحلیلی آرمان شهر