گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودرسازی تا پایان اردیبهشت سال آینده تدوین خواهد شد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، اعتبارات ناکافی را سدی برابر تحقیق‌ و تفحص‌ها در مجلس عنوان کرد و گفت: نگاه درستی به تامین اعتبار برای تحقیق و تفحص‌ها وجود ندارد. این نگاه باعث شده تا حتی تحقیق و تفحص‌ها در ادوار گذشته مجلس هم به نتایج مطلوبی دست پیدا نکند.

اقتصاد۲۴- تحقیق و تفحص به عنوان یکی از اختیارات و سازوکار نظارتی مجلس شورای اسلامی در بسیاری موارد نتایج مورد انتظار را به بار نیاورده است؛ موضوعی که از دید صاحب‌نظران باید ریشه‌های آن را در غلبه رویکرد سیاسی در امر نظارت و نبود ضمانت اجرا برای نتایج تحقیق و تفحص جست‌وجو کرد.

سیده‌حمیده زرآبادی در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ با اشاره به تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی و موانع پیش‌روی امر تفحص در مجلس گفت: متاسفانه اشکالاتی در تخصیص بودجه لازم برای این تحقیق و تفحص وجود دارد.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در زمینه بررسی ساختاری فعالیت‌های مهم و اساسی کشور به چشم می‌خورد، اعتبارات ناکافی است. در حال حاضر در زمینه مباحثی چون تحقیق و تفحص اگر بخواهیم به نتایج مطلوبی دست پیدا کنیم باید اعتبارات مستقلی را به این مقوله اختصاص دهیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: قطعاً برای رسیدن به نتایج مطلوب در یک تحقیق و تفحص باید چندین ساعت کار کارشناسی مطلوب انجام شود. به عنوان مثال در زمینه تحقیق و تفحص از خودروسازی ما نیاز داریم در مرحله تامین مواد اولیه، تولید تا خدمات پس از فروش را مورد بررسی قرار دهیم بنابراین اگر بخواهیم فعالیتی را در این حجم به نتایج مطلوبی گره بزنیم باید اعتبارات آن را تامین کنیم.

وی با بیان اینکه نگاه درستی به تامین اعتبار برای تحقیق و تفحصات وجود ندارد، اظهار داشت: این نگاه باعث شده تا حتی تحقیق و تفحصات در ادوار گذشته مجلس هم به نتایج مطلوبی دست پیدا نکند که این نشان از عیوب این تفکر دارد. با این حال ما مصر هستیم تا تحقیق و تفحص از خودروسازی با وجود موانعی که بر سر راه است منتج به نتایج مطلوب شود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: برای رسیدن به نتایج یک تحقیق و تفحص مطلوب باید اعتبارات مطلوبی هم برای آن تعریف کرد در غیر این صورت نمی‌توان به اهداف عالی دست پیدا کرد.

زرآبادی در پایان گفت: گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودرسازی تا پایان اردیبهشت سال آینده تدوین خواهد شد.