اعتراضات مردمی بیشتر هم خواهد شد / دولت به برخی مسائل با کندی پاسخ می‌دهد

سیده حمیده زرآبادی نماینده قزوین در مجلس: «باید صدای اعتراضات را شنید و اقدام عملی برای رفع مشکلات اقتصادی مردم انجام داد.» زرآبادی ضمن بیان عملکرد ضعیف دستگاه‌های اجرایی در رفع مشکلات اقتصادی کشور، از وجود مراکز تصمیم‌گیر و متداخل در امور اجرایی انتقاد کرد و اظهارنظرهای برخی مقامات را از علل ایجاد نابسامانی‌ها دانست.

این روزها دوباره شاهد اعتراضات مردمی در چند شهر هستیم که باز هم رنگ و بوی آن معیشتی و اقتصادی است. به گفته حمیده زرآبادی نماینده قزوین در مجلس «باید صدای اعتراضات را شنید و اقدام عملی برای رفع مشکلات اقتصادی مردم انجام داد.» زرآبادی ضمن بیان عملکرد ضعیف دستگاه‌های اجرایی در رفع مشکلات اقتصادی کشور، از وجود مراکز تصمیم‌گیر و متداخل در امور اجرایی انتقاد کرد و اظهارنظرهای برخی مقامات را از علل ایجاد نابسامانی‌ها دانست. در ادامه گفت‌وگو با حمیده زرآبادی عضو فراکسیون امید مجلس را می‌خوانید.

ماجرای انصراف از انصراف را که عده‌ای از نمایندگان مطرح کردند، چه بود؟

به گزارش روز نو : گویا تعدادی از نمایندگان امضاکننده سوال از رئیس‌جمهوری از این کار انصراف داده بودند که دوباره از این انصراف، «انصراف» داده‌اند که موضوع سوال به حد نصاب قانونی لازم(بیش از 73 امضا) برسد. به لحاظ آیین‌نامه پس از اعلام وصول توسط هیات رئیسه، انصراف دادن دیگر معنایی ندارد. سوال توسط هیات رئیسه مجلس اعلام وصول شده است، بنابراین رئیس‌جمهوری تا یک ماه فرصت دارد برای پاسخگویی در مجلس حاضر شود. از این‌رو، طرح سوال انجام خواهد شد و به‌لحاظ قانونی راه بازگشتی وجود ندارد.

موضع فراکسیون در این باره چه بوده است؟

طرح سوال فراکسیونی مطرح نشد و نمایندگان به صورت شخصی، تشخیص دادند که پای نامه را امضا کنند. البته از اینکه چه کسانی نامه را امضا کردند، خبر ندارم، اما بیشتر آنها از فراکسیون ولایی مجلس هستند.

شما نفس پاسخگویی رئیس‌جمهوری به نمایندگان مجلس و به افکار عمومی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

قبل از اینکه بحث سوال از ایشان مطرح بشود، آقای روحانی می‌بایست با مردم سخن می‌گفت و اوضاع کشور را برای مردم تشریح می‌کرد. تصور می‌کنم دولت به برخی از مسائل با کندی پاسخ می‌دهد. یعنی زمانی در مقام پاسخ بر می‌آید که موضوع از ارزش و جایگاه خود افتاده است. درباره سوال هم رئیس‌جمهور می‌توانست زودتر برای پاسخگویی در مجلس حاضر شوند یا حتی می‌توانستند از طریق صداوسیما یا دیگر رسانه‌ها با مردم صحبت و اوضاع اقتصادی کشور را تبیین کنند.

برخی مدعی شدند که حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهوری، ایشان را از حضور در تلویزیون و گفت‌وگوی زنده با مردم منصرف کرده که البته آقای آشنا تکذیب کرد. به‌عنوان یک نماینده اصلاح‌طلب، حلقه نزدیکان و مشاوران آقای روحانی در عدم توجه مناسب ایشان به افکار عمومی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

عملکرد این حلقه مشاوران آقای روحانی بسیار ضعیف بوده است. این افراد در نابسامانی‌ها و همچنین افت جایگاه و پایگاه اجتماعی ایشان موثر بوده‌اند، اما به‌لحاظ قانونی انتخاب این افراد بخشی از اختیارات رئیس‌جمهور است. البته می‌توانیم درباره عملکرد آنها نظر و یا تذکر بدهیم که این کار را بارها انجام داده‌ایم، اما به لحاظ اجرایی تصمیم‌گیرنده رئیس‌جمهور است.

طی چند روز اخیر در کشور مجددا شاهد اعتراضاتی در شهرهای مختلف بوده‌ایم که به نظر ادامه اعتراضات و یا شبیه اعتراضات دی ماه 96 است. درباره ریشه‌های این اعتراضات چه دیدگاهی دارید؟

بخش قابل توجهی از این اعتراضات به خاطر مشکلات معیشتی و اقتصادی است. در حال حاضر قدرت خرید مردم بسیار کاهش پیدا کرده است. حتی اقشاری که حقوق و دستمزد خوبی دارند، کاهش قدرت خرید پولشان را به راحتی احساس می‌کنند. متاسفانه شاهد حرکت یا برنامه‌ای نیستیم که جلوی این روند را بگیرد. بخشی از این نابسامانی‌ها بر عهده دولت است، زیرا دستگاه‌های اجرایی زیادی زیر نظر دولت فعالیت می‌کنند، اما معتقدم فقط دولت در این اوضاع مقصر نیست و سایر قوا هم در این نابسامانی دخیل بوده‌اند. ضمن اینکه سازمان‌ها و ارگان‌های دیگری هم در کشور وجود دارند که در به وجود آمدن این اوضاع نقش داشتند. گاهی بخش سیاست خارجی و داخلی‌مان دچار تناقض بوده و این تناقض باعث به‌وجود آمدن بسیاری از مسائل شده است. نکته دیگر هم وجود افراد در جایگاه‌ها و مسئولیت‌های مختلفی است که درباره همه موضوعات اظهار نظر می‌کنند و موضع می‌گیرند. این موضع‌گیری‌ها در چنین شرایطی خوب نیست و نمی‌تواند منافع ما را تامین کند. در این اوضاع، برخی اظهارنظرها نیز نابسامانی‌ها را تشدید می‌کند و خود به خود التهاب می‌آفریند. اما به طور کلی مردم حق اعتراض دارند و نمی‌توانیم به معترضان پاسخی روشن ندهیم و بدون پاسخ به مطالبات، آنها را رها کنیم. اگر دی ماه گذشته صدای اعتراضات مردمی شنیده می‌شد و اقدامات موثری هم به انجام می‌رسید، امروز دوباره شاهد این رخدادها نبودیم. البته شنیدن اعتراض به تنهایی کافی نیست بلکه باید اقدامات عملی هم صورت می‌گرفت، اما متاسفانه از دی ماه 96 تاکنون اوضاع اقتصادی مردم بدتر شده و برای حل مشکلات هیچ تصمیم قاطعی گرفته نشده است. با این وجود به نظر می‌رسد اعتراضات مردمی بیشتر هم خواهد شد.

وزیر کشور درباره این اعتراضات گفت که «دشمن فکر می‌کند ۵۰ تا ۲۰۰ نفر یک جا جمع شوند اوضاع کشور به هم می‌خورد، این خبرها نیست!» چنین اظهاراتی از سوی وزیر کشور آیا به نوعی تحریک معترضان و یا نادیده گرفتن آنها نیست و آیا این ادبیات بوی «خس و خاشاک» نمی‌دهد؟

بنده این نوع ادبیات را نمی‌پسندم. چه یک نفر چه صد نفر یا هزاران، اگر اعتراضی دارند، باید آن را بیان کنند و حقشان را محفوظ نگه داریم. اینکه معترضان چه تعداد هستند، دلیل نشنیدن صدای آنها نیست. باید مشکل را برطرف کرد نه اینکه به تعداد افراد معترض اشاره داشت. یک سری از مشکلات کشور خیلی به دشمن و یا عوامل بیرونی ارتباطی ندارد. بعد هر حال طی این 40 سال دشمن همراه با کشور ما دشمنی داشته است؛ اینکه چیز تازه‌ای نیست، اما این ناهماهنگی‌های دستگاه‌های داخلی و مسئولان کشور است که مسبب بسیاری از نابسامانی‌هاست. به ویژه در بخش اقتصادی ضعف‌ها در عملکرد مشهود است. همین ضعف باعث شده بستر مناسبی برای واسطه‌گری‌ها، دلالی‌ها و رانتخواری‌ها مهیا باشد. در حال حاضر تولیدکنندگان ما دچار مشکلاتی هستند. در بخش دارو و درمان مشکلات عمده‌ای داریم و گرانی دارو باعث شده بیماران و خانواده آنها مشقت بکشند. ما به جای اینکه روی این مسائل تمرکز کنیم و ارز را به این حوزه‌ها تخصیص بدهیم، بانک مرکزی آمده به مسافران ارز دولتی اختصاص داده که همین امر باعث سوءاستفاده‌ها و دلالی‌های عجیبی شده است. این کارها که دیگر به دشمن ارتباطی ندارد و تصمیم دشمنان کشور که در این امور دخیل نیست. نبود کنترل و نظارت و نداشتن برنامه صحیح در بخش‌های مهم، باعث به وجود آمدن اعتراضات شده‌ است. مسئولان نباید از اصل موضوع منحرف شوند و با پرداختن به حاشیه‌ها، مشکلات اصلی را فراموش کنند. باید برای مشکلات کشور راهکار ارائه کرد و کار زیادی انجام داد.

منبع: آرمان