۷۵ درصد زندانیان جرایم غیرعمد ناشی از صدور چک برگشتی است

مهندس سیده حمیده زرآبادی : چک برگشتی رتبه دوم ورودی پرونده های حقوقی به قوه قضاییه را دارد و چک برگشتی از پنجمین موانع کسب و کار از نظر فعالان اقتصادی است، در سال 96 حدود 17 میلیون و 200 هزار فقره چک برگشت خورده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، سیده حمیده زرآبادی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 16 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات طرح صدور چک گفت: چک مهم ترین ابزار مدت دار در بازار معاملاتی کشور است و اصلاح قانون سبب هماهنگی با قوانین مرتبط و بهبود فضای کسب و کار شده که در موارد قضایی نیز کمک می کند.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بیش از 42 درصد حجم منابع مالی کشور از طریق چک جابه جا می شود، قانون چک مصوب سال 55 است لذا با توجه به تغییرات، اصلاح و بازنگری قانون ضروری است.

وی با بیان اینکه در قانون فعلی اطلاعاتی از صادرکننده چک در اختیار گیرنده قرار نمی گیرد، گفت: چک برگشتی رتبه دوم ورودی پرونده های حقوقی به قوه قضاییه را دارد و چک برگشتی از پنجمین موانع کسب و کار از نظر فعالان اقتصادی است، در سال 96 حدود 17 میلیون و 200 هزار فقره چک برگشت خورده است.

زرآبادی ادامه داد: چک های برگشتی حجم بالای زندانیان را به خود اختصاص داده به نوعی که 75 درصد زندانیان جرایم غیرعمد مرتبط با بدهکاران مالی ناشی از چک های برگشتی است و بیش از 90 درصد زندانیان زن نیز به دلیل چک برگشتی در زندان هستند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم یادآور شد: محورهای اصلاحی در طرح مذکور به نظام بندی صدور چک، فعال شدن سامانه ثبت چک از نظر هویت و اعتبارسنجی است و این طرح کلاهبرداری از چک را کاهش و فضای کسب و کار را بهبود می بخشد
منبع : خبرگزاری خانه ملت