عقلانیت دولت و مجلس در یک جلسه بدون عذرخواهی!

یادداشت

نباید عدم قانع‌شدن‌ها را به بهانه‌ای برای تخریب رئیس‌جمهوری تبدیل کرد. تخریب یا هجمه به روحانی را جامعه نمی‌پسندید و منطقی هم نیست، زیرا به تحقق آرامش در جامعه کمکی نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ حمیده زرآبادی نماینده قزوین در مجلس نوشت:

مباحثی که در استیضاح وزرای کار و اقتصاد مطرح شد،بر جلسه سوال از رئیس‌جمهور تاثیر گذاشت. اکثر نمایندگان توجه خود را معطوف به پاسخ‌های رئیس‌جمهوری کردند تا یک جلسه منطقی و بدون تنش برگزار شود. آقای روحانی در پاسخ به سوالات نمایندگان، کلی‌گویی کردند و موضوعاتی را که پیش از این نیز مطرح کرده بودند، با بیانی دیگر مجددا از تریبون مجلس بازگو کردند و نمایندگان قانع نشدند. در موضوعاتی مانند قاچاق که 50درصد رأی آورد، 138 نماینده قانع نشده بودند. البته در بحث قاچاق تنها دولت مسئول نیست و نهادها و قوای دیگر هم دخیل هستند که در توضیحات رئیس‌جمهور به آن اشاره شد. درباره تحریم‌های بانکی که نمایندگان توضیحات آقای روحانی را قانع‌کننده تشخیص دادند فقط 48 درصد نمایندگان قانع نشدند. در بررسی لایحه مبارزه با پولشویی هم که چندی پیش در مجلس رأی‌گیری شده بود، رأی‌های سه‌شنبه نمایندگان به اندازه همان روز بررسی در پارلمان بود و حدود 50درصد موافق و همین تعداد هم مخالف بودند. بیشترین رأی عدم اقناع، بحث «دلایل رشد شتابان نرخ ارز» بود که 72درصد نمایندگان (196 نماینده) را شامل می‌شد و کاهش نرخ بیکاری هم 190 نماینده (69 درصد) نمایندگان پاسخ منفی به مسائل مطرح شده دادند. در موضوع رکود اقتصادی 59درصد نمایندگان پاسخ‌های رئیس دستگاه اجرایی کشور را قانع‌کننده تشخیص ندادند. تصور می‌شود روال طی شده جلسه سوال از رئیس‌جمهوری، روال و یا یک نگاه سیاسی نبود و بیشتر نگاه و نظر نمایندگان معطوف به پاسخ‌ها و مباحث مطرح شده رئیس‌جمهور بود. ممکن است در فضای مجازی یا خارج از پارلمان از این آرای نمایندگان برداشت سیاسی شود که صحیح نیست، تصور نمی‌شود رأی‌ها سیاسی بوده ‌باشد که عده‌ای هم بخواهند از آن برداشت سیاسی و جناحی کنند.

نباید عدم قانع‌شدن‌ها را به بهانه‌ای برای تخریب رئیس‌جمهوری تبدیل کرد. تخریب یا هجمه به روحانی را جامعه نمی‌پسندید و منطقی هم نیست، زیرا به تحقق آرامش در جامعه کمکی نخواهد کرد. این امیدواری وجود دارد با این مباحث به صورت منطقی مواجه شد و در جهت حل مشکلات گام برداشته شود. نکته دیگر جلسه سوال از رئیس‌جمهوری، پیام مجلس به دولت بود که این پیام را حتما دولت دریافت کرده است. حساسیت مجلس در مساله نرخ ارز و کنترل این بازار و همچنین بحث اشتغال و رفع بیکاری است که تصور می‌شود که دولت این پیام را اخذ کرده باشد و شخص رئیس‌جمهور، دولت و وزرا و مدیران در جهت رفع این مشکلات گام‌های جدی‌تر و عملی‌تری را بردارند و راهکارهایی برای برون‌رفت از این مشکلات ارائه دهند که این راهکارها منتج به نتیجه نیز شود تا آرامش، اعتماد و امید در جامعه مجددا حاکم شود. اما انتظار می‌رفت که رئیس‌جمهوری کلی‌گویی نکند، زیرا این مسائل کلی را پیش از این هم مطرح کرده بودند. بنابراین این امر نوعی دلخوری را بین نمایندگان ایجاد کرد که قانع‌نشدن در چهار محور سوالات، این امر را نشان داد. انتظار این بود که رئیس‌جمهوری پس از به‌وجود آمدن مشکلات اخیر و فشارها و سختی‌هایی که به مردم وارد شده است، از فرصت پیش‌آمده برای دلجویی از مردم و یا حتی عذرخواهی از ملت بهره ببرد که چنین نشد. خوب بود که بیان می‌کردند با تمام تلاش‌هایی که از سوی وی صورت پذیرفته است، اما مشکلات همچنان باقی است و موانعی هم وجود دارد که نهایتا عذرخواهی آقای روحانی می‌توانست مرهمی برای آن باشد.

بهتر بود ایشان برای مشکلات راهکار هم ارائه می‌دادند و تاریخی برای رفع مشکلات به‌وجود آمده مشخص می‌کردند که هیچ کدام از اینها روی نداد. امیدواریم که این مسائل منجر تخریب دولت و یا شخص رئیس‌جمهوری نشود زیرا بازتاب منفی در جامعه و در سطح بین‌المللی خواهد داشت