باید به همان اندازه که سرمایه‌گذاری می‌کنیم، ظرفیت پذیرش زباله در سایت‌های پسماند را نیز افزایش دهیم

سایت محمدآباد که برای تحویل، بازیافت یا معدوم کردن زباله در یک بازه زمانی 25 ساله ساخته شده، طی 3یا4 سال مملو از زباله و کمپوست‌های بی ارزش شده که بدون هیچ برنامه‌ای در زمین پهناور و حاصلخیز سایت رها شده‌اند و مدیران این سایت هم برنامه‌ای برای کاهش درصد دفن و بازیافت پسماندهای رها شده ندارند.

نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی به همشهری گفت: در حالی که سایت پسماند نصر محمدآباد برای بازیافت و نابودسازی زباله‌های خانگی در نظر گرفته شده، بسیاری از پسماندهای بیمارستانی و صنعتی را وارد این سایت می‌کنند که کاری خطرآفرین برای زندگی مردم و محیط‌زیست است.
«سیدحمیده زرآبادی» با یادآوری این‌که گردآوری زباله بدون تفکیک آن به هیچ تخصصی نیاز ندارد، افزود: با وجود وعده‌هایی که برای مدیریت پسماند در استان داده شده، سال‌هاست که مدیریت پسماند در 2 سایت شرکت نصر محمدآباد و صنعت سبز کاسپین صورت نمی‌گیرد یا اگرهم انجام شود شیوه آن‌ها کاملاً اشتباه است.

وی ادامه داد: برای نمونه سایت محمدآباد که برای تحویل، بازیافت یا معدوم کردن زباله در یک بازه زمانی 25 ساله ساخته شده، طی 3یا4 سال مملو از زباله و کمپوست‌های بی ارزش شده که بدون هیچ برنامه‌ای در زمین پهناور و حاصلخیز سایت رها شده‌اند و مدیران این سایت هم برنامه‌ای برای کاهش درصد دفن و بازیافت پسماندهای رها شده ندارند.
زرآبادی، ظرفیت سایت نصر محمدآباد برای پذیرش زباله را 350 تن در روز بیان کرد و گفت: با این حال روزانه 700 تن زباله از 25 نقطه شهری استان در این سایت پذیرفته می‌شود که 2 برابر ظرفیت کاری آن است. ضمن این که فناوری و دستگاه‌های لازم برای بازیافت یا نابودی زباله‌ها در 2 سایت نصر و صنعت سبز کاسپین وجود ندارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تأکید کرد: باید به همان اندازه که سرمایه‌گذاری می‌کنیم، ظرفیت پذیرش زباله در سایت‌های پسماند را نیز افزایش دهیم و تا زمانی که کاری برای بازیافت یا نابودی زباله‌ها انجام نداده‌ایم، چرا باید این همه زباله به منطقه محمدآباد بیاوریم که سبب آلودگی محیط‌زیست و آزار ساکنان و کشاورزان منطقه شود؟ بنابراین باید تجهیزات تازه‌ای به این سایت افزوده شود و یا این که سایت تازه‌ای را برای بازیافت پسماند در استان تعریف کنیم.

زرآبادی با اشاره به مضرات فعلی و پیش‌بینی نشده زباله‌های این سایت، اضافه کرد: با وجود زباله‌های خطرناک حاصل از پسماندهای عفونی و شیمیایی بیمارستان‌ها و مراکز طبی، زباله‌های خانگی هم مضرات خودشان را دارند که اثرات تخریب‌گر آن‌ها برای محیط‌زیست در سال‌های آینده مشخص می‌شود. چرا که امکان دارد چند سال دیگر این زباله‌ها بیماری‌هایی را بین کارکنان یا افاغنه ساکن در حاشیه سایت پسماند شایع کنند که این بیماری‌ها به مردم کل استان سرایت کنند و دردسرهای زیادی را برای مردم به وجود بیاورند.