با تصویب لایحه منع خشونت علیه زنان بخشی از مشکلات ناشی از خشونت علیه زنان حل می شود.

معضلات و مشکلات اجتماعی در ایران جامعه را آزار می‌دهد و زنان را بیشتر از هر قشری درگیر خودکرده‌است؛ در این بین برخی نگاه‌ها سبب شده‌تا رسیدگی به امور و مشکلات جامعه زنان با تعلل و تاخیر روبه‌رو شود.رویه‌ای که می‌تواند مشکلات فراوانی را برای زنان ایجاد کند زیرا این بخش از جامعه آسیب‌پذیرتر هستند و باید از آن‌ها در برابر برخی بحران‌های اجتماعی حمایت‌هایی انجام پذیرد. در همین حال دولت لایحه‌ای را با عنوان«امنیت زنان در برابر خشونت» را تنظیم کرده‌ که این روزها درگیر بروکراسی‌ها و دست‌اندازهای مختلف شده‌است ولی با توجه به رسانه‌ای شدن برخی برخوردها با زنان، پیگیری‌های این لایحه بیشتر شده‌است.در راستای این پیگیری‌ها روز گذشته اعضای فراکسیون زنان مجلس به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و بزرگداشت مقام زن با علی لاریجانی دیدار کردند.

گفتنی است اوایل آذر بود که سیده حمیده زرآبادی، نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در نشستی به مناسبت روز جهانی مقابله با خشونت علیه زنان در مشهد گفت: این لایحه در دولت دهم مطرح شد اما به دلایلی مسکوت ماند و در آغاز دولت یازدهم توسط معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده این دولت پیگیری شد. 

وی اظهار داشت: در بررسی این لایحه توسط قوه قضاییه، از 91 ماده آن، 41 ماده حذف شده و باقی مفاد آن به تصویب رسیده که شامل سه بخش پیشگیری، حفاظتی و حمایتی است. 

وی با بیان اینکه در این لایحه به بخش‌های جرم انگاری نیز پرداخته شده است گفت: مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است تا قوه قضاییه هر چه سریع‌تر این لایحه را نهایی و ارسال کند تا مجلس بتواند با تصویب آن بخشی از مشکلات ناشی از خشونت علیه زنان را حل کند. 

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی به ارائه دلایل خشونت علیه زنان پرداخت و افزود: یکی از مهم‌ترین این دلایل شرایط خانوادگی از قبیل سن، تعداد فرزندان و محل تولد زن است، دلیل دوم مسائل یا شرایط اجتماعی مانند اعتیاد، تحصیلات و شغل همسر است که به خشونت علیه زنان دامن می‌زند. 

وی در تشریح راهکارهای کاهش خشونت علیه زنان اظهارداشت: به‌کارگیری فقه پویا در حوزه زنان یکی از راهکارهای مهم در این زمینه است اما برخی این موضوع را الگوبرداری از غرب می‌دانند در حالی که این الگوبرداری از قوانین اسلامی است و پیامبر اسلام (ص) نیز پرچمدار منع خشونت علیه زنان هستند. 

وی گفت: قوانین باید به اقتضای نیاز روز باشد اما در حوزه زنان تاکنون در انطباق قوانین با شرایط روز جامعه از فقه پویا بهره نگرفته‌ایم.

این نماینده مجلس دیگر راهکار برای کاهش خشونت علیه زنان را پذیرش جامعه دانست و افزود: در برخی اظهارنظرها مشاهده می‌شود که شدیدترین موضع‌گیری‌ها در این موضوع از سوی خود زنان انجام می‌گیرد و این مساله نشان‌دهنده ضعف تربیتی و آموزشی در این حوزه و عدم پذیرش جامعه است. 

وی اظهار داشت: مساله دیگر سیاسی کردن مسائل زنان است، در حالی که موضوع زنان یک مساله انسانی است و نمی‌توان با آن برخورد سیاسی داشت. 

وی گفت: سلامت روان زنان که بخش اعظم آن شامل قانون‌های حمایتی و حفاظتی در جامعه می‌شود، در لایحه منع خشونت علیه زنان گنجانده شده و امیدوارم هر چه سریع‌تر قوه قضاییه این لایحه را به مجلس ارائه دهد.