سازمان ها تفاسیر مختلفی از قانون دارند/بجای ممنوعیت واردات باید مدیریت واردات صورت می گرفت

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس

سیده حمیده زرآبادی گفت: ما می‌توانیم شعب بانک‌های خارجی را در مناطق آزاد داشته باشیم اما به دلیل تسری قوانین سرزمین اصلی به مناطق آزاد این کار صورت نگرفته است.

 

 

 

به گزارش خبرنگار اقتصاد۲۴، حمیده زرآبادی طی سخنانی در اجلاس توسعه استراتژی های سرمایه گذاری، تولید و صادرات برترین شرکت های ایران «طرح انتخاب ملی» که در مرکز همایش های بین المللی صداوسیما برگزار شد، با تاکید بر اینکه مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی می توانند عامل نجات و پویایی اقتصاد کشور باشد، در عین حال گفت: متاسفانه ما هنوز نتوانسته ایم از ظرفیت های این مناطق در تصمیم گیری ها استفاده کنیم به طوری که طبق قوانین و مقررات در حالی که ورود کالا به این مناطق باید آزاد باشد اما خلاف این مسئله عمل شده و این مناطق را الزام به ثبت سفارش در ماه های اخیر کرده اند.

وی افزد: ما می توانیم شعب بانک های خارجی را در مناطق آزاد داشته باشیم اما به دلیل تسری قوانین سرزمین اصلی به مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی این کار صورت نگرفته است و متاسفانه بین قوانین سرزمین اصلی و مناطق آزاد تفکیکی قائل نشده اند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: من به شخصه شاهد تلاش ها و پیگیری های دکتر بانک و همکاران ایشان در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی بوده ام که تلاش داشتند قوانین مناطق آزاد را از سرزمین اصلی تفکیک کنند اما با سنگ اندازی های مختلفی مواجه شده اند.

زرآبادی در ادامه با بیان اینکه صادرات از مناطق آزاد باید در اولویت قرار بگیرد، گفت: البته ما باید این اولویت را به گونه ای لحاظ کنیم که نتیجه آن در تولیدات داخلی مشهود باشد. همچنین مدیریت واردات را باید به گونه ای انجام دهیم که به هدفمند کردن صادرات منجر شود و اثر آن در شکوفایی تولید مشهود باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت پرهیز دولت از تصدی‌گری در امور گفت: نقش دولت باید از نقش تصدی گری به نظاره گری تغییر کند. در این زمینه ما در مجلس گام هایی را برداشته‌ایم که امیدوارم به نتیجه برسد. در حال حاضر کشور ما در تحریم بسر می برد و بسیاری از تولیدکنندگان و صادر کنندگان تحریم را به خوبی درک کرده اند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: در تحریم دو مسئله خیلی مهم وجود دارد؛ یکی اینکه اقتصاد ما به نفت متکی است و دیگر اینکه روابط پولی و بانکی ما به مشکل برخورده است. در سال های گذشته متاسفانه اقداماتی که این وابستگی به نفت را کم کند انجام ندادیم و روی تولیداتی که می توانست ما را در جهان رقابت پذیر کنند سرمایه گذاری نکردیم.