روز یکشنبه (23 تیرماه) یکی از سایتهای خبری از قول ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی نوشت: «اکنون برای پیداکردن اطلاعات از گوگل استفاده میکنیم که این درست نیست. نباید از گوگل امریکایی استفاده کرد. موتور جستوجو و پیام رسانها باید ملی باشند. مردم باید از پیامرسانها و موتورهای جستوجوی امریکایی خارج شوند.» در پی رسانهای شدن این خبر، روزنامه ایران به سراغ نمایندگان و کارشناسان حوزه فاوا رفت تا نظر آنها را در این خصوص جویا شود.
«نمیتوان در بالادست نشست و از کاربران خواست تا از فلان سرویس و جستوجوگر استفاده نکنند. فضای مجازی پادگان نیست که مردم را به خط کنیم و بگوییم از فلان سرویس استفاده کنند و از فلان سرویس استفاده نکنند.» عبدالله رضیان عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان مطلب فوق گفت: همه میدانیم که هنوز توان راهاندازی جستوجوگر ملی و پیام رسان بومی در رقابت با سایر جست و جوگرها را نداریم و برای اینکه بگوییم دیگران از این فضا استفاده نکنند باید سرویسهای بومی را که بهتر از سرویسهای خارجی است رونمایی و به مرور زمان و با تقویت زیرساختهای داخلی و مهمتر از آن تقویت اعتماد عمومی، کاربران را به استفاده از بسترهای بومی دعوت کنیم.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: امروزه نمیتوان با حالت تحکم و دستوری اعلام کرد که از سرویس و پیام رسان های خارجی استفاده نکنند چون همیشه منع کردنها نتیجه عکس داده است.
حمیده زرآبادی دیگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز به «ایران» گفت: منع کردن استفاده از سرویسهای خارجی نه تنها هیچ مشکلی را حل نمیکند، بلکه در مردم برای استفاده از سرویسهای بومی رغبتی ایجاد نمیکند و در نهایت اگر این سرویسها مسدود و محدود شوند، کاربران به سمت استفاده از فیلترشکنها روی میآورند تا از سرویسهایی که فیلتر شدهاند استفاده کنند.
زرآبادی افزود: اگر از کاربران بخواهیم از گوگل استفاده نکنند دقیقاً همان اتفاقی که با فیلتر تلگرام رخ داد، اتفاق خواهد افتاد. به عبارتی بعد از فیلتر تلگرام کاربران به مدت محدودی از این شبکه اجتماعی استفاده نکردند و لی دوباره همگی با فیلترشکنها به این شبکه اجتماعی رو آوردند و این نشان میدهد نمیتوان دستوری عمل کرد.
عضو کمیته ارتباطات کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: برای اینکه کاربران را به سمت استفاده از سرویسهای داخلی و بومی ترغیب کنیم باید زیرساختهای آن را فراهم کرده و سرویسهای باکیفیتی ارائه دهیم تا خود به خود کاربران به سمت آنها گرایش پیدا کنند. تجربه نشان داده است تاکنون اجبار نتیجه عکس داده است و ضد تبلیغ محسوب میشود.وی با بیان اینکه ویژگی فضای مجازی این است که کاربران باید از بین سرویسهای داخلی و خارجی که وجود دارد خود دست به انتخاب بزنند افزود: از آنجایی که سرویسهای زیادی در دسترس کاربران وجود دارد نمیتوان با جبر آنها را وادار به انتخاب سرویس خاصی کرد.زرآبادی با اشاره به اینکه حاکمیت باید به گونهای سیاستگذاری کند تا انتخابهای کاربران هدایت شوند و در مسیر درست قرار گیرند گفت: اما متأسفانه با این روشها و سخنان نمیتوان راه به جایی برد و قطعاً حاکمیت با اجبار هدفی را که برای خود تعیین کرده است نخواهد رسید.