سیده حمیده زرآبادی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتوگو با خبرنگار گروه مجلس خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به درخواست افزایش قیمت خودرو از سوی خودروسازان، گفت: صالحینیا معاون وزیر صنعت و معدن، مسئولان ایدرو و مدیران عامل سایپا و ایرانخودرو هفته گذشته برای بررسی موضوع افزایش قیمت خودرو در جلسه کمیسیون صنایع حضور یافتند.
وی با تاکید بر اینکه بحث قیمتگذاری خودرو از اختیارات دولت است، افزود: خودروسازها معتقد بودند که قیمت کنونی خودرو به صرفه نیست و آنها در شش ماهه اول سال 97 به دلیل آنکه قطعهسازان محصولات با نرخ ارز بازار آزاد تامین کردهاند، مجبور شدهاند با نرخ ارز نیمایی خودرو را به مشتری عرضه کرده بر این اساس متضرر شدهاند.
زرآبادی با بیان اینکه با بحث افزایش قیمت خودرو همزمان با رشد تورم مخالف نیستیم، تاکید کرد: با افزایش قیمت خودرو به صورت یک طرفه کاملا مخالف هستم زیرا باید شرایط مردم را هم در نظر گرفت.
عضو کمیسیون صنایع و معادن تصریح کرد: سایپا اعلام کرده در بحث قیمت خودروها تاکنون 1700 میلیارد تومان و ایرانخودرو 2400 میلیارد تومان ضرر کرده است، اما سایپا از سوی دیگر هم بیان کرده 11 هزار نیروی مازاد دارد که در مجموع سالانه تنها 1000 میلیارد تومان هزینه پرداخت این نیروی مازاد میشود، لذا مردم نباید پول سوءمدیریت خودروسازان را پرداخت کنند.
نماینده مردم قزوین و آبیک اظهار کرد: ورود خودروهای خارجی به کشور ممنوع شده و همین موضوع زمینه رقابت را برای خودروسازان داخلی از میان برده است و از سوی دیگر با وجود حمایتهای بسیار دولت از خودروسازها ما همچنان شاهد کیفیت پایین خودروهای داخلی هستیم.
وی ادامه داد: خودروسازها تنها درباره قیمت چانهزنی میکنند و هیچ اشارهای به بحث افزایش کیفیت ندارند.
زرآبادی گفت: افزایش قیمت خودرو هیچ ایرادی ندارد، اما در صورتی که تعرفه واردات خودرو صفر شود و با ایجاد زمینه رقابت انتخاب آزادانه را برای مردم قرار دهیم آنگاه خواهیم دید که آنها کدامیک از خودروها را خریداری میکنند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: بحث افزایش قیمت خودرو بدون در نظر گرفتن شرکتهای وابسته به خودروسازها، افزایش کیفیت و دیگر پارامترها اقدام درستی نخواهد بود.